Resilienssi on kykyä palautua psyykkisesti haastavista tilanteista. Tiedämme, että toiset tuntuvat selviävän mistä vain ihan helposti, ja toisille pienimmätkin vastoinkäymiset tuottavat haasteita arjen toimintoihin.

Parasta resilienssissä on se, että me ei olla jumissa sen ”tason” kanssa, jossa tällä hetkellä olemme, vaan resilienssi voi harjoitella, ja siinä voi tulla todelliseksi mestariksi – jokainen meistä. Ihan jokainen! Vaikka tällä hetkellä tuntuisi, ettet selviä mistään ja kaikki ahdistaa – resilienssin treenaamisella voit saada itsestäsi oikean teflonpintaisen taistelijan!

Mulla on omassa elämässäni takana monta masennusjaksoa, ja lasten saamisen jälkeen tuntui pari kokonaista vuotta, ettei mussa ollut resilienssiä nimeksikään. Jokainen pieni vastoinkäyminen tuntui maailmanlopulta. Mieti nyt, unohdat maksaa jonkun laskun ja saat viiden euron muistutusmaksun – APUA. KRIISI. PANIIKKI. OLEN HUONO IHMINEN. Siinäpä mun ajatukset aikoinaan tuollaisessa tilanteessa. Toki esimerkki on kärpäsen kokoinen, psyykkisesti haastavia tilanteita on tietenkin kaiken kokoisia – mutta todellakin karhukirjeen saaminen voi jollekin olla sillä hetkellä elämääkin suurempi moka.

Mun mielestä resilienssiä kuvaa hienosti lainaus: ”Only look back to see how far you’ve come.” Katso taaksesi vain nähdäksesi, kuinka pitkälle olet päässyt.

Ettei murehdittaisi menneitä, sillä meillä on vain tämä hetki. Että luotettaisiin ja uskottaisiin siihen, että kaiken oli tarkoitus tapahtua juuri näin – siksi koska niin tapahtui. Menneisyyden raaka ja totaalinen hyväksyminen on rankkaa mutta vapauttavaa. Että totta tosiaan, minussa, eikä sinussa, ole mitään vikaa, vaan meidän kuulu olla juuri tälläisiä, juuri tässä elämänvaiheessa – kasvamassa ja oppimassa ja omata juuri nämä tämän hetkiset taidot.

Resilienssiä voit harjoitella esimerkiksi seuraavan vastoinkäymisen tullessa vastaan kysymällä itseltäsi: ”Mitä tämän tapahtuman on tarkoitus opettaa minulle?” Sen sijaan, että kiroaisit virhettäsi ja levittäisit itsellesi ja ympäristöllesi negatiivista energiaa – koita löytää se hopeareunus.
Itse laitan nykyään laskut maksuun eräpäivänä automaattisesti ja olen ohjannut kaikki mahdolliset suoraan verkkopankkiin, josta ne voi hyväksyä. En myöskään ”nipota” kaikesta, enkä tavoittele täydellisyyttä – mutta pidän itseni vastuullisena omaan onnellisuuteeni. Positiivisuus on valinta, ja se, että valitsen positiivisuuden joka aamu – kasvattaa resilienssiäni, ja olen kykenevämpi palautumaan psyykkisesti vaikuttavista tapahtumista ja mahdollisesta arjen stressistä!

Kun seuraavan kerran kohtaat haastavan tilanteen, tai sinulle tapahtuu jotain ikävää, voit harjoittaa resilienssiäsi esimerksi näillä kahdella tavalla:

  1. Totea, miten asia on. Älä suurentele asiaa, älä lakaise sitä maton alle. Totea, että näin tapahtui. Hyväksy se, ja omistaudu sille täysin. Suuntaa sitten ajatuksesi siihen, voitko muuttaa asiaa parempaan suuntaan.
  2. Kun toteat, että voit tehdä asialle jotain, voit harjoitella päästämään ongelmastasi irti. Koska jos on ”ongelma” jolle et voi tehdä mitään – sinulla ei ole ongelmaa, on vain tilanne joka on. Jos sinulla on ongelma, jolle voit tehdä jotain tehdäksesi sen paremmaksi – ongelma muuttaa muotoaan, eikä ole enää lainkaan niin big of a deal. Sä selviät ihan kaikesta. Ihminen on sopeutumiskone. Tuut oppimaan sen varmasti!

Kiitos, että oot siinä: Henni.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *